zaterdag 4 februari 2017

Statuten en reglementen

 Blootshoofds en barrevoets.

Als je header en je footer maar goed zitten, dan ben je al een heel end. De mijne zijn nogal kaal. Vind ik moeilijk. Ik weet niet of ik me daar nu op kan concentreren. Straks komen de kinderen, dan gaat de laptop dicht.Foto's vinden vind ik makkelijker, ik maak ze gewoon. Deze is voor jou, Petra. Maar die tekst krijg ik er niet strak onder. Of ik krijg de foto er niet recht boven. Het is maar hoe je het bekijkt. De tekst staat iets naar links ten opzichte van de foto's. Als ik op 'voorbeeld' klik, wordt het helemaal een ramp. Dan schuift mijn hele zijkolom onder het scrabblebord.

Woorden tellen.

Zo, tijd voor een nieuwe alinea. Anders haken de lezers af. Ik heb een kopje boven de eerste alinea gezet. Vind ik dit nou grappig? Het is oubollig. Helemaal niet mijn stijl. Heb ik een stijl dan? Dat is nog de vraag. Best wel lastig dat er geen woordenteller te zien is. Dan maar even met de hand. Het valt mij op, dat ik veel korte woorden gebruik. Een duidelijk geval van beroepsdeformatie. Er gaan veel kleine woordjes in een alinea van 5 tot 7 regels. Hoe zit het met de witruimte? Lijkt me wel in orde.

Regels versus creativiteit.

Het is als het hekje om de speeltuin, de verkeersregels op de snelweg en onze vroeger aangeleerde tafelmanieren. REDELIJK!!! NODIG!!! HANDIG!!! Geen enkele reden om daar een potje opstandig van te worden. En richtlijnen zijn al helemaal niet dwingend, die zijn als de pijlenbordjes in de dierentuin, je kunt gewoon anders lopen, moet jij weten. Toch ben ik nu behoorlijk opstandig. Dat ben ik ook als mijn lief mij iets uitlegt over de auto of de computer. Ik vind dat ik het moet snappen en tegelijkertijd wil ik er geen moeite voor doen. Die auto en die computer moeten het gewoon doen.



Dit plaatje is een poging van mij om in de contouren van mijn slapende kat te schrijven hoe ik soms over haar denk (in de handlettercursus van Karlijn van Wier leer je echt de leukste dingen http://www.karlijnvandewier.nl/work.../handlettering-online/). Ik vind het resultaat vrij waardeloos. En toch laat ik het zien, want eromheen staat mijn frustratie: ik wil gewoon meteen alles kunnen!

METEEN!







1 opmerking: